تبلیغات
روش های نوین تربیت وتدریس

روش های نوین تربیت وتدریس
همیشه نباید ما بزرگترها به کودکان نمره«بیست»بدهیم،بگذاریدیک بار هم آنها به ما «بیست» بدهند
نویسندگان
نظر سنجی
دانش آموز دیپلمه هستم چگونه عشقم را مدیریت کنم تا به اهدافم برسم؟






عشق به زیبایى و جمال ظاهرى، یكى از تمایلات و خواستههاى فطرى بشر است. تمام طبقات مردم به زیبایى ارج مینهند و یكی از مهمترین علل و دلبستگى خود را به هر چیز و هر كسى جمال و زیبایى آن به حساب میآورند.

گر چه این علاقه در بین تمام افراد بشر قرار دارد، امّا دختران جوان بیش از اقشار مختلف دیگر به جمال و زیبایى علاقهمند هستند. این علاقه در دوران حساس بلوغ بیشتر خود را نشان داده و دخترانى كه قدم به این دوران مهم میگذارند، حساسیّت زیادى نسبت به ظاهر خود و دیگران دارند.

آنان دوست دارند زیبایى خود را به رخ دیگران بكشند و به هر چه مینگرند زیبا باشد. این امر حتى در نوع لباس و پوشاك و وسایل شخصى آنان نیز تأثیر گذاشته و هر چه را انتخاب میكنند، قبل از هر چیز، دوست دارند ظاهرى خیره كننده داشته باشد.

آنچه در این قسمت قابل تذكر است، و باید مورد توجه دختران جوان قرار گیرد، این است كه آراستگى و رسیدن به وضع ظاهر و عشق و علاقه به جمال، از نظر اسلام نیز مورد توجه قرار گرفته است معصومان ـ علیهم السّلام ـ كه بعنوان بزرگترین مربیان و الگوهاى تربیتی معرف حضورند، در سخنان ارزشمند خود این مسئله را مورد تأكید قرار دادهاند. به روایاتى در این مورد توجه كنید:

1. زیبا پوشى

حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ ضمن حدیثى میفرماید:

لباس زیبا بپوش؛ زیرا خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد.[1]

2. خودآرائى

هم چنین آن حضرت میفرماید:

خداوند زیبایى و خود آرایى را دوست دارد و بینوایى و قیافه فقر آلود را ناخوش میدارد، هر گاه خداوند به بندهاى نعمتى دهد دوست دارد اثر آن را در او ببیند عرض شد چگونه؟ حضرت فرمود: لباس تمیز بپوشد، خود را خوشبو كند، خانهاش را گچكاری نماید، جلو در خانة‌ خود را بروبد و حتی روشن كردن چراغ پیش از غروب خورشید فقر را میبرد و روزى را زیاد میكند.[2]

3. خود را بیارائید

امیر مؤمنان ـ علیه السّلام ـ میفرماید:

همچنان كه دوست دارید افراد غریبه شما را در بهترین و زیباترین وضع ببینند و خود را براى آنها میآرایید، وقتى نزد برادر مسلمان خود میروید نیز خود را بیارایید.[3]

4. اخلاق مؤمنان

همچنین از آن حضرت نقل شده است كه فرمود:

خودآرایی و تجمل از اخلاق مؤمنان است.

همانگونه كه گذشت و از روایات ذكر شده فهمیده میشود، جمال و عشق به زیبایى در نظر اسلام نیز مورد تأكید قرار گرفته و بزرگان دین نیز رأى و نظر مثبتى نسبت به آن دارند.

ناگفته روشن است كه گر چه دین مبین اسلام نسبت به مسایل اجتماعى و اخلاقى سفارشهاى فراوانى دارد؛ اما هرگز راه افراط و تفریط (یعنى زیاده روى و یا كوتاهی) را نمیپسندد و راه اعتدال را مورد تأكید قرار میدهد.

از نظر اسلام كسانى كه در ظاهر به خود نمیرسند و وضعی آشفته و نابسامانى دارند، نكوهش شده و از طرف دیگر آنهایى كه بیش از حدّ معمول وقت گرانبهاى خود را صرف رسیدگى به ظاهر و خودآرایى میكنند را نیز ملامت نموده است.

بویژه آن دسته از دخترانى كه هدف و منظور از آراسته كردن خود را جلب نظر دیگران میدانند، بطور قطع از نظر اسلام ملامت شده و هرگز اجازه آشكار كردن جمال ظاهرى آنان در حضور نامحرمان را امضاء نمینماید. امیر مؤمنان ـ علیه السّلام ـ در این باره میفرماید:

ایّاك ان تتزیّن لنّاس و تبادر الله بالمعاصی.

(بپرهیز از اینكه خود را برای دیگران بیارائى و بوسیلة‌ گناهان با خدا به ستیز برخیزی.([4]

پس بر تمام دختران جوانى كه شیفته مكارم اخلاق الهى هستند و دوست دارند در پرتو احكام اسلامى، داراى زندگى شرافتمندانهاى باشند، لازم است كه در توجه به جمال و آراستن خود حدّ اعتدال را پیش بگیرند و سخت مواظب باشند كه با دست خویش راههاى سقوط و هلاكت خود را فراهم نیاورند.

                                       جمال باطنى

در زمــیـن دیگــران خــانه مــكن             فــكر خــود كن فكر بیگانه مــكن     

كــیست بـیگانـه تــن خــاكى تـو             كــز بــراى اوســت غــمناكى تـو

تا تو تن را چرب و شیرین میدهى         گوهــر جــان را نــیابى فــربـهى

گر میان مشك تـن را جـان شــود         وقت مـردن گـند آن پــیدا شــود

مشك را بر تن مزن بر جان بــمال        مشك چه بود نـام پـاك ذوالجلال

با توجه به مطالبى كه گذشت تذكر این نكته نیز ضرورى است كه در اسلام به جمال و زیبایى دیگرى نیز اهمیّت داده شده است و آن «جمال باطنی» و زیبایى درون است.

دختران جوانى كه داراى جمال ظاهرى و زیبایى خدا دادى هستند، باید قدر این نعمت الهى را بدانند، مبادا با كارهاى ناشایست خود را در زمرة زشت سیرتان خوش صورت در آوردند و جمال ظاهرى خود را نیز پایمال كنند.

چه بسیار زنان و دختران خوش سیمایى كه با رذالت و پستى و درك شهوات و لذتهاى حرام در جمع زشتترین چهرههاى بدسیرت در آمدند و خفّت آخرت را به لذت چند ساعته دنیا خریدند.

و چه بسیار زنان و دخترانى كه از نظر سیما و وضع ظاهر، زیبایى چندانى نداشتند؛ امّا با توسل به فضایل اخلاقى و درك عبادات معنوى، خود را در زمرة زیباترین پاك سیرتان عالم در آورده و شهرت جهانى یافتند.

گر چه مسئله فوق روشن است؛ ولى براى تأكید و جلب نظر شما خوانندة محترم مثالى را ذكر میكنیم: فرض كنید شما برای دیدن دوستتان میخواهید به منزل ایشان بروید، به همین خاطر به مغازة‌ گل فروشى رفته و قصد دارید گلى را بعنوان هدیه انتخاب كنید، گلهای موجود سه دستهاند:

الف:‌ یك دسته از گلها، ظاهر زیبایی ندارند و از باطن خوبى نیز برخودار نیستند. بطور قطع كسى سراغ آنها نمیرود و هیچ عاقلى براى خرید آن اقدام نمیكند.

ب: برخى از گلها، ظاهرى زیبا دارند و از باطن خوبى برخودارند مسلماً هر عاقلى براى خرید آن اقدام میكند.

ج: برخى از گلها ظاهری زیبا دارند ولى از باطنى متعفن و بدبوى برخوردارند، این دسته از گلها نیز گر چه ابتدا نظر مشتریان را جلب میكنند، اما به محض توجه به درون متعفن آن از آن صرف نظر میشود.

دختران جوان نیز درست شبیه به این گلها هستند. اگر در كنار جمال ظاهرى و زیبایى خدا دادى به جمال باطنى خود نیز رسیدند و آن را از زشتى و رذالت پاك نمودند، بطور قطع مورد توجه همگان قرار میگیرند تا جایى كه شهرت جهانى پیدا كنند.

و در عوض دختران جوان خوش سیمایى كه هرگز به فكر رسیدگى به روح و روان و باطن خود نیستند؛ گر چه ابتداء نظر گروهى را به خود جلب میكنند، اما یقیناً از چشم خواهند افتاد و از مزایاى زندگى شرافتمندانه محروم خواهند ماند و سرانجام به عواقب خطرناكى دچار خواهند شد.

 

 


.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ توسط مجید رحمانی،مشاور واستاد دانشگاه دررشته فلسفه تربیت تهیه گردیده است
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
} } document.onmousedown=noRightClick داغ کن - کلوب دات کام -download2">@moshavereschool