تبلیغات
روش های نوین تربیت وتدریس

روش های نوین تربیت وتدریس
همیشه نباید ما بزرگترها به کودکان نمره«بیست»بدهیم،بگذاریدیک بار هم آنها به ما «بیست» بدهند
نویسندگان
نظر سنجی
دانش آموز دیپلمه هستم چگونه عشقم را مدیریت کنم تا به اهدافم برسم؟






قبل از آنكه وارد مقوله­­ی برنامه­ریزی شویم، لازم است اطلاعات  مختصری در مورد تراز داشته باشید تا با داشتن حضور ذهن بیشتری در انتخاب مباحث جدی تر عمل نمایید. فرض نمایید از دانش آموزان كلاس شما آزمون عربی گرفته می­شود وشما در این كلاس نمره 14 كسب می­نمایید وبا این نمره شما نفر اول كلاس می­شوید، یك بار دیگر از آن كلاس آزمونی گرفته می­شود و این بار نیز شمانمره 14 كسب می­كنید با این تفاوت كه نفر آخر كلاس می­شوید. در هردو آزمون شما نمره 14 را كسب نمودید ولیكن ارزش این دو نمره یكسان نمی­باشد، كه این موضوع یعنی یكسان سازی ارزش نمرات موضوع مبحث نرمالیزاسیون را می­سازد.

به عبارتی ممكن است دقیقاً درصد نمرات خام كارنامه شما با درصد نمرات خام كارنامه دوست شما یكسان باشد ولیكن رتبه شما یكسان نباشد، یعنی در كنكور سراسری وآزاد هر تست كنكور ارزش خاص خود را دارد وارزش تست شمار­ه­ی 5 ادبیات با تست شماره 6 یكسان نمی­باشد وجالب است بدانید آن تستی كه كمترین پاسخگو را دارد، ارزشمندتر است. از این رو در می­یابید دروس ریاضیات و فیزیك تجربی و همچنین شیمی گروه ریاضی فیزیك وریاضی و آمار گروه انسانی دارای ارزش بسیار بالاتری از ضرایب در نظر گرفته شده هستند و این موضوع به صورت خیلی واضح در درس عربی عمومی دیده می­شود لذا به هیچ وجه سعی نكنید مبحث را صرفاً به دلیل آنكه سخت می­باشد از گردونه مطالعاتی حذف نمایید به طور مثال در درس معارف اسلامی حتماً یك تست كنكور مربوط به روایات و احادیث ویك تست كنكور مربوط به درس وصیت نامه­ی امام خمینی می­باشد واین دو تست بیشترین ارزش را در میان تستهای معارف اسلامی دارا می­باشند زیرا كمترین پاسخگو را دارند كه حتی شاید خود شما یا دوستان شما نیز دركنكور سال قبل به این تست ها نتوانستند پاسخ صحیح بدهید كه البته در مورد این موضوع(نرمالیزاسیون) دركتاب روشهای علمی مطالعه وبرنامه ریزی آیندگان سخت فراوان گفته­ایم. از این رو وارد مباحث آماری نشدیم وصرفاً با اشاره­ای به موضوع تراز خواستیم ارزشمندی مباحث دشوارتر را متذكر شویم.

توجه مهم:

موضوعات فوق مغایر با سخنانی می­باشد كه شاید از گوشه وكنار می­شنوید ومتاسفانه حتی یكی از ناشران معروف دركلیه كتابهای خود این موضوع را به صورت كاملاً وارونه و غلط آموزش داده وحتی به داوطلبان توصیه نموده است كه ارزش تست با تست فرقی ندارد پس
می­توانید تست های دشوار را رها نموده و به سراغ تست های آسانتر بروید كه این موضوع كاملاً غلط می­باشد زیرا تست های دشوار به علت داشتن پاسخگوی كمتر از بیشترین ارزش در كنكور برخوردار می­باشند.

از كجا بفهمم وضعم چه طور است؟

.................

از كجا بفهمم وضعم چه طور است؟

شاید بارها پیش آمده باشد كه این سوال را از خود پرسیده باشید! راستش را بخواهید، یكی از اهداف اصلی شركت در كنكورهای آزمایشی( و شاید مهم ترین آن ها) یافتن پاسخ همین سوال است. در پاسخ به این سوال ، 2 نوع پاسخ بیش از سایر پاسخ ها شنیده می­شود:

1.     در هر درس، از روی نمره ام(یعنی همان درصد!) می­فهمم كه وضع كلی ام چه طور است

2.     در هر درس (یا در مجموع همه ی دروس) از روی رتبه ام می­فهمم كه وضعیتم چگونه است.

برای این كه ببینید كدام پاسخ تان درست است، به مثال های زیر توجه كنید.

مثال 1: علی دركلاس ادبیات مدرسه آزمونی تستی می­دهد. پدرش بعداز بازگشت او به خانه درمورد آزمون از او سوال می­كند:

-پسرم، ادبیاتت را چند درصد زدی؟

- 90% پدر جان.

-آفرین پسرم، آفرین!

نظر شما راجع به واكنش پدر منصور چیست؟ به نظر شما وضع منصور در این درس چگونه است؟ نظرتان را با پر كردن یكی از گزینه های زیر نشان دهید:

ادبیات علی بسیار خوب است.

ادبیات علی وضع متوسطی دارد.

ادبیات علی ضعیف است.

هر كدام از گزینه های قبلی می­تواند درست باشد.

راستش را بخواهید ، علی آن شب تا صبح نخوابید؛ وجدانش درد گرفته بود! می­دانید چرا؟ آزمونی كه دبیر ادبیات گرفته بود بسیار بسیار ساده بود، به نحوی كه همه ی بچه های كلاس 100% سوالات را پاسخ داده بودند و علی تنها كسی بود كه 90% زده بود؛ یعنی شده بود نفرآخر! صبح، بعد از صبحانه و پیش از آن كه پدر از در منزل خارج شود، علی در حالی كه انگشتان دست هایش را به هم قلاب كرده بود و شست هایش را در فضای بین دو دستش دور هم می­چرخاند به سراغ پدر كه در حال پوشیدن كفش هایش بود رفت.

- پدر، می­شود چند لحظه صبر كنی. من فكر می­كنم لازم است یك توضیحی برایت بدهم. راستش ......

این همه قصه سرهم كردم تا بگویم« درصد» معیار قابل اتكایی برای اطلاع ازوضعیت یك دانش آموز نیست. در یك آزمون ساده ، درصدها بالا می­روند و برعكس، در یك آزمون سخت درصدها پایین می­آیند.یعنی ممكن بود دبیرادبیات منصور این ها ! یك امتحان بسیار سخت بگیرد كه در آن بالاترین امتیاز بشود 50% . در این حالت امتیاز 50% ضعیف محسوب نمی­شود چراكه این فرد با وجود امتیاز 50% رتبه ی اول كلاس را به دست آورده است.این جاست كه شماخوانندگان عزیز باخودتان می­گویید:

-« آهان ! فهمیدم؛ پس آن چیزی كه مهم است، درصد نیست بلكه رتبه است.»

این همان پاسخ شماره ی 2 در ابتدای پیوست است كه لازم است برای تحلیل آن، مثال 2 را در ادامه ی مطلب بخوانید:

مثال 2:رضا كارنامه ی آزمونی را با خود به منزل می­برد. مادر رضا به محض رسیدن او به منزل كارنامه را ازدست او می­قاپد و رتبه ی كل او رانگاه می­كند: رتبه ی3.

-« آفرین پسرم، آفرین!از اولش هم می­دانستم .كه استعدادت به خودم رفته. حالا بدو لباس هایت را عوض كن، دست و رویت را هم بشور كه غذا سرد می­شود.»

رضا لام تا كام هیچ نگفت! آرام رفت تا لباسش راعوص كند و دست هایش را بشوید. دست هایش راكه گرفت زیر شیرآب، داشت با خودش فكر می­كرد كه آیا به مادرش بگوید این كارنامه مربوط به همان كلاس نیمه خصوصی است كه دوشنبه عصرها می­رود یا نگوید. كلاسی كه كلاً 5 نفر در آن حضور داشتند! آری او در یك آزمون 5 نفره در یك كلاس نیمه خصوصی،سوم شده بود. به نظر خودش آن قدر هاهم مستحق تشویق نبود. صدای مادر از آشپزخانه او را به خود آورد:

- زود باش دیگه غذا سرد شد.

سوال اول: آیا به نظر شما « رتبه» برای تعیین وضعیت دانش آموز، ملاك مناسبی است؟

(حتماً آن لطیفه ی بی مزه ی معروف را شنیده اید كه : یك بنده خدایی باخودش كشتی گرفت، دوم شد! حالا به نظرشما آیا این رتبه ی2 استحقاق دریافت مدال نقره را دارد!؟)

سوال دوم: اگر شما به جای رضا بودید، سر سفره، حقیقت را آن چنان كه بوده برای مادرتان شرح می­دادید؟

بدهی است كه اگر رتبه ی رضا در یك آزمون 100 هزار نفری شده بود« 3» ما این مطلب راجور دیگری می­خواندیم!

پس رتبه نیز معیار دقیقی برای تخمین وضعیت داوطلب در آزمون نیست. رتبه، یك عنصر مرتبط باجمعیت شركت كننده است و از آن جایی كه هیچ یك از آزمون های آزمایشی(اعم از خصوصی یا دولتی) جمعیتی حتی در حد 10%  جمعیت كنكور سراسری هم ندارند، رتبه ی هیچ یك به تنهایی ملاك دقیقی برای تخمین وضعیت داوطلب نخواهد بود.

تبصره: بعضی ها سعی می­كنند این مشكل را باتناسب بستن حل كنند. مثلاً فرض كنید یك گروه آزمایشی در كنكور سراسری( در سهمیه ی یكی از مناطق) 150000 نفر شركت كننده داشته باشد. حالا فردی كه در یك كنكور آزمایشی با 1500 نفر جمعیت شركت می­كند و رتبه اش هم شده 150 ممكن است با خودش یك تناسب ببندد كه :

رتبه

جمعیت شركت كننده

150

1500

15000=x

150000

تجربه ثابت كرده است كه این نحوه ی محاسبه غالباً غلط از آب در می­آید و در بسیاری موارد، رتبه ی فرد بسیار بهتر از این عدد می­شود، زیرا جمعیت كل شركت كننده در كنكور سراسری به طور میانگین ضعیف تر از جمعیت های شركت كننده در كنكورهای آزمایشی است . كسانی كه در كنكورهای آزمایشی شركت می­كنند حداقل آن قدر انگیزه و علاقه داشته اند كه حاضر شده اند هزینه ی قابل توجهی برای شركت در این آزمون ها بپردازند. برایتان بگوییم كه طبق آمارهای اعلام شده توسط مسوولان سازمان سنجش ، به عنوان مثال میانگین درصد درس ریاضی در كنكور سراسری 86 در رشته ی علوم تجربی 4% بوده است(یعنی تقریباً به طور میانگین فقط 1 پاسخ صحیح از 30سوال كه می­شود 3/3%) ، آن وقت شماهم قبول می­كنید كه جمعیت شركت كننده در كنكورسراسری به طور میانگین بسیار ضعیف تر از جمعیت افراد با انگیزه ای است كه در كنكورهای آزمایشی شركت می­كنند. پس تناسب بستن هم در این میان روش صحیحی نیست. برای بهتر مشخص شدن این موضوع یك تناسب را هم برای نفراول همان آزمون ببندید:

 

رتبه

جمعیت

1

1500

100=x

000/150

در حالی كه ممكن است ایشان در آزمونی بزرگ تر هم نفراول شوند نه صدم!

حال حق دارید كه بگویید:

« درصد، از این نظر كه می­گین به درد نمی­خوره. رتبه رو هم كه می­گین كارآیی نداره. پس ما چه كار كنیم؟»

جواب ما یك عبارت دو كلمه ای بسیارساده است :« نمره ی تراز». در اینجا اصلاً قصد نداریم به صورت تخصصی فرمول نمره ی تراز را توضیح دهیم. فقط می­خواهیم بگوییم یك چیزی هست به نام نمره ی تراز، كه نشان دهنده ی وضعیت داوطلب در بین داوطلبان دیگر است و مشكلات نمره ی خام(درصد) یا رتبه راندارد(البته در محاسبه ی آن ، همه ی عوامل فوق الذكر به كار گرفته شده است)

اگر دریك آزمون جزء رتبه های میانی باشید(مثلاً رتبه ی 800-700 در یك آزمون 1500 نفری) ، نمره ی ترازی در حدود 5500 خواهید آورد(فعلاً كاری نداشته باشید كه چه طوری محاسبه شده)

 

 

 

12000   9000      5500

جمعیت پیشرو در آزمون معمولاً ترازی بالاتر از 9000-8000 می­آورند

(در شكل هاشور زده شده است) و انتظار داریم رتبه های برتر حتی تراز حدود 12000-11000 داشته باشند.

توجه: این نمرات تراز با توجه به نحوه ی محاسبه تراز در كنكور سراسری محاسبه شده اند. وضعیت محاسبه در دانشگاه آزاد متفاوت است. بنابراین نمره ی تراز، وضع ما را درمیان جمعیت شركت كننده نشان می­دهد.اگر پدر علی در مثال 1 به نمره ی تراز فرزندش نگاه می­كرد، گول درصد 90 فرزندش را نمی­خورد و با دیدن نمره ی تراز پایین(كه یقیناً پایین تر از 5500 (میانگین)بود، حتی شاید بیش از 5500 تا پایین تر از آن !) متوجه می­شد كه علی در منحنی جمعیت شركت كننده در قسمت های انتهایی قراردارد.

سوال: در مثال 2، انتظار دارید نمره ی تراز رضا در چه حدود باشد؟

  1. 1000
  1. 5500
  1. 9000
  1. 11500

توجه دارید كه فرشاد در یك آزمون 5 نفری، سوم شده است. این بدان معناست كه او در میان جمعیت قرار گرفته است(دو نفر رتبه ی بهتر از او دارند و دو نفر رتبه ی بدتر از او بنابراین انتظار داریم كه نمره ی تراز او حول وحوش 5500 باشد.

(البته امیداواریم كارشناسان و خبرگان فن به ماخرده نگیرند. خودمان هم می­دانیم در یك آزمون با تعداد كم شركت كننده، به این محاسبات اشكالاتی وارد است. هم چنین میزان انحراف معیار نمرات و ... را هم باور كنید كه بلدیم! منتها قصد ما از این مثال های ساده، فقط ساده كردن موضوع جهت تفهیم بهتر مطلب است تا شركت كنندگان راحت تر بتوانند ازنمره ی تراز در تخمین وضعیتشان استفاده كنند.)

-آهان! پس باید نمره ترازمان را ملاك قرار دهیم. خوب، باشد. حالا من می­خواهم نمره ی ترازم را ملاك قراردهم ومثلاً ترازم شده 6413 حالا این یعنی چی؟

شما الان فقط 2 پله ی دیگر تا رسیدن به انتهای مسیر دارید. حال به ازای هر كدام ازاین پله ها، یكی از گوش هایتان را خوب باز كنی

نویسنده: دکتر نکویی




طبقه بندی: کنکور،
برچسب ها: کنکور،
[ پنجشنبه 27 مهر 1391 ] [ 05:34 ب.ظ ] [ مجید رحمانی ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ توسط مجید رحمانی،مشاور واستاد دانشگاه دررشته فلسفه تربیت تهیه گردیده است
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
} } document.onmousedown=noRightClick داغ کن - کلوب دات کام -download2">@moshavereschool