تبلیغات
روش های نوین تربیت وتدریس

روش های نوین تربیت وتدریس
همیشه نباید ما بزرگترها به کودکان نمره«بیست»بدهیم،بگذاریدیک بار هم آنها به ما «بیست» بدهند
نویسندگان
نظر سنجی
دانش آموز دیپلمه هستم چگونه عشقم را مدیریت کنم تا به اهدافم برسم؟






انواع ابزارهای جعبه ابزار مدیریتی شما :

 انتظار اطاعت : انتظارات خود را از دانش‌آموزان می‌توانید به صورت زیر بیان كنید:

هنگام توصیه به دانش‌آموزان به جای لطفا در اول جمله، از واژه ممنونم در پایان جمله استفاده كنید. با این كار به دانش‌آموز می‌گویید آنقدر مطمئنم درخواستم را انجام می‌دهی كه از قبل از تو تشكر می‌كنم.

بی‌توجهی عمدی: این ترفند به معنی نادیده گرفتن رفتار نامناسب نیست بلكه به این معنی است كه تصمیم می‌گیرید كدام رفتار دانش‌آموز را می‌توان نادیده گرفت و برای چه مدت و در چه مواقعی، و بهترین زمان وقتی است كه همه كلاس متوجه این موضوع می‌شوند.

پیش از هشدار دادن نصیحت كنید: این شیوه در مورد دانش‌آموزان كم سن و سال‌تر شكل یك نصیحت دوستانه پیدا می‌كند، همچنین فرصتی ایجاد كنید تا قبل از اینكه به روشهای مستقیم‌تر متوسل شوید مسئولیت كار را متوجه خود دانش‌آموز كنید. مثال: اگر كتابها را سر جای خود نگذاریم ، دفعه بعد نمی‌توانیم آنها را پیدا كنیم.

حرفتان را كوتاه و صریح بزنید : دستورهای كوتاه و صریح باعث می شود دانش‌آموزان روی موضوع اصلی تمركز كنند، مشكل را به راحتی تشخیص دهند و بتوانند مشكل را حل كنند.

فقط مشكل را بگویید : راه مؤثر و مسالمت‌آمیز برای برخورد با بدرفتاری دانش‌آموز این است كه به آنها توضیحی كوتاه درباره مشكل بدهید بدون اینكه كسی را مقصر بدانید و سرزنش كنید.

از جملات مثبت استفاده كنید: همیشه به جای اینكه به دانش‌آموز بگویید چه كاری نكند، به او بگویید چه كاری را انجام دهد، این روش همیشه مؤثر است، زیرا برای ذهن انسان پیروی و دنبال كردن جملات مثبت آسان‌تر از جملات منفی است.

مثال جمله منفی : داد نزنید.

مثال جمله مثبت : اگر می‌خواهید به سؤال جواب دهید دستتان را بلند كنید.

به دانش‌آموز اجازه دهید انتخاب كند : دانش‌آموز را آزاد بگذارید تا بین دنبال كردن توصیه شما و یا تحمل پیامدهای مورد توافق كه دلیلش انتخاب رفتار نادرست است یكی را برگزیند.

مثال : احمد! می‌توانی بین ساكت نشستن و یا 5 دقیقه دیرتر از كلاس بیرون رفتن یكی را انتخاب كنی.

فقط یك اخطار جدی بدهید : از دادن اخطارهای مكرر خودداری كنید زیرا با این كار دانش‌آموزان را تشویق می‌كنید كه پا را از حد خود فراتر بگذارند.

به دانش‌آموزان فرصت دنبال كردن توصیه‌هایتان را بدهید: اگر خطر اینكه دانش‌آموز با رفتار نامناسبش به خودش یا دیگران صدمه‌ای وارد كند وجود ندارد، اصرار به دنبال كردن فوری توصیه‌تان نداشته باشید. اگر به دانش‌آموز فرصت كوتاهی بدهید احتمال اینكه بین شما و او برخوردی پیش بیاید را كاهش می‌دهید و نیز به او اجازه می‌دهید كه در حضور همكلاسیهایش وجهه خود را حفظ كند.

وقتی دانشآموز می‌گوید " نمی‌توانی مجبورم كنی" چه كار كنیم؟

در چنین مواقعی احساس ناتوانی نكنید و تسلیم ندای درونی‌تان نشوید كه "حالا نشونت میدم" برای اینكار ابتدا گفته آنها را تایید می‌كنیم و بعد میگوییم كه از آنها انتظار داریم رفتار درستی را كه ما توصیه می‌كنیم انتخاب كنند.

 درباره رفتار دانش‌آموز چگونه صحبت كنیم : استفاده از ضمیر اول شخص مفرد تا حد زیادی گفتگوهای انضباطی شما را مؤثرتر می‌كند. یك جمله تاثیرگذار كه در آن ضمیر "من" به كار می‌رود دارای چهار بخش است:

- توضیح كوتاهی درباره رفتار دانش‌آموز

- توضیح مختصری درباره تاثیر آن رفتار

- توصیف كوتاهی از احساس شما در مورد آن رفتار

مثال : "مریم وقتی داد می‌زنی دیگه نمی‌تونم كارم را درست انجام دهم و ناراحت می‌شوم ، دوست دارم تصمیم بگیری تا وقتی كارم را تموم نكردم صبر كنی آنوقت میام و به سؤالت جواب می‌دهم "

 بجای "چرا"  "چه "  بكار ببریم : پرسیدن سؤالها با "چه" به جای چرا باعث می‌شود كه دانش‌آموز بدون آنكه احساس گناه كند مسؤلیت رفتارش را به عهده بگیرد

تشویق و تنبیه در كلاس درس

1- وقتی دانش‌آموزان كار خوبی انجام می‌دهند آنها را تشویق كنید.

2- از شیوه نزدیك شدن به دانش‌آموزان استفاده كنید. (وقتی بخواهید رفتار دانش‌آموزی را اصلاح كنید برای صحبت ابتدا به او نزدیك شوید و هرگز از راه دور این كار را نكنید.)

پس از نزدیكی به دانش‌آموز برای تصحیح رفتار از او سوال كنید «مشكلی نداری، كمك نمی‌خواهی».

توصیه‌های خود را به صورت خصوصی بگویید.

گفته‌ی دانش‌آموز را بشنوید بعد او را در مسیر مورد نظر هدایت كنید.

قوانین و تكالیف كلاس را به دانش‌آموزان یادآوری كنید.

طبق توافق نسبت به رفتار ناشایست دانش‌آموز واكنش نشان دهید.

 اگر خواستید از شیوه «اخراج از كلاس» استفاده كنید به نكات ذیل توجه داشته باشید:

·        در هنگام اخراج خونسرد و قاطع باشید .

·        بعد از اخراج با او صحبت كرده و زمینه را برای انتخاب رفتارهای بهتر فراهم كنید.

·        در انجام اخراج بسیار با دقت و با احتیاط عمل كنید.

در این زمینه لازم است شما معلمان و مسئولین مدرسه قبل از اینكه دانش‌آموزی را اخراج كنید به پرسش‌های زیر پاسخ دهید و به توافق برسید.

 پس از حل و فصل موضوع و آمدن مجدد دانش‌آموز به كلاس نشان دهید كه از او دلخوری ندارید و ارتباط عادی خود را با او از سر بگیرید.

تهیه وتنظیم: مجید رحمانی-دبیر واستاد دانشگاه

Majid-1350.mihanblog.com




طبقه بندی: تربیت انسان، راز های تربیتی، روش تدریس،
[ یکشنبه 1 بهمن 1391 ] [ 03:28 ب.ظ ] [ مجید رحمانی ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ توسط مجید رحمانی،مشاور واستاد دانشگاه دررشته فلسفه تربیت تهیه گردیده است
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
} } document.onmousedown=noRightClick داغ کن - کلوب دات کام -download2">@moshavereschool