تبلیغات
روش های نوین تربیت وتدریس

روش های نوین تربیت وتدریس
همیشه نباید ما بزرگترها به کودکان نمره«بیست»بدهیم،بگذاریدیک بار هم آنها به ما «بیست» بدهند
نویسندگان
نظر سنجی
دانش آموز دیپلمه هستم چگونه عشقم را مدیریت کنم تا به اهدافم برسم؟






روش تدریس فصل دوم  علوم هفتم

چگونه روش علمی ( روش حل مساله   جان دیویی) را دراین فصل  اجرا کنم؟

بیشتر همکاران وقتی فصل یک (حل مساله یا روش علمی)  را تدریس می کنند دیگر این روش را درفصل های دیگر اجرا نمی کنند درحالیکه خود معلم درهنگام تدریس این روش را بهترین روش تحقیق می داند ودانش آموزان تا پایان سال دیگر حرفی واجرایی درکلاس نمی بینند.

برای نمونه من موضوع جرم را با این روش (دریک بعد آن) برایتان تدریس می کنم.

1-      ابتدا  یکی از دانش آموزان روی میز معلم چند وسیله( خط کش – کتاب علوم – جا مدادی – لیوان – خودکار) را به دانش آموزان نشان می دهد تا خوب مشاهده کنند(1دقیقه)

2-      همزمان من جدول زیر را (به سرعت) می کشم . (نیاز به تمیز بودنش نیست)

نتیجه

آزمایش

فرضیه دانش آموز

نام دانش آموز

فرضیه معلم

مشاهده

ردیف

 

 

 

200گرم

جرم کتاب

1

 

 

 

150گرم

جرم لیوان

2

 

 

 

80گرم

جرم جامدادی

3

 

 

 

10گرم

جرم خودکار

4

 

 

 

5گرم

جرم خط کش

5

 

3 -  از دانش اموزان می خواهم سریع جدول را دربرگه یا دفتر کشیده (2دقیقه) وبا راهنمایی من(به آنها می گویم بچه ها نظر وحدس من این اعداد است وممکن است بیشتر فرضیه های من اشتباه باشد حالا شما چه جرم هایی درقسمت فرضیه خود می نویسید) فرضیه ونظرخود را به تنهایی درقسمت فرضیه دانش آموز بنویسند(حدس علمی خودش)

4-سپس بچه ها بصورت گروهی با وسایلی که دارند(همه  گروهها این 5 وسیله را دارند) وترازوی روی میز معلم آزمایش را انجام می دهندو واعداد را درقسمت آزمایش یاداشت می کنند.

5-درمرحله آخر می خواهیم بصورت خود ارزیابی کار وفرضیه خود را با آزمایش مقایسه وبه خود نمره(خوبه- نزدیک بود- عالیه – خیلی دوربود و...) بدهند

دراین روش شما علوه بر روش درست حل مساله ، چندین مهارت زندگی وعلوم رانیز به بچه ها آموزش داده اید(این مهارت ها با کلمات درشت مشخص شده است).

نکته مهم: برای اینکه فقط یک ترازو  و7 نیروسنج  درمدرسه داریم  من این درس را با موضوع جرم ووزن انجام می دهم تا هرگروه بنابه نوبت به ترازو برسد.وحتی با سه موضوع (جرم ووزن وطول) انجام می دهم تا مدیریت زمان هم داشته باشم .با سه جدول درتخته کلاس این سه موضوع را اجرا می کنم حتی درجلسه بعد حجم وزمان وچگالی را نیز با همین روش اجرا میکنم.

موفق باشید.       مجید رحمانی- مدرس روشهای نوین تدریس (دنشگاه فرهنگیان)




طبقه بندی: روش تدریس علوم تجربی،
[ چهارشنبه 10 آذر 1395 ] [ 09:59 ق.ظ ] [ مجید رحمانی ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ توسط مجید رحمانی،مشاور واستاد دانشگاه دررشته فلسفه تربیت تهیه گردیده است
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
} } document.onmousedown=noRightClick داغ کن - کلوب دات کام -download2">@moshavereschool