تبلیغات
روش های نوین تربیت وتدریس

روش های نوین تربیت وتدریس
همیشه نباید ما بزرگترها به کودکان نمره«بیست»بدهیم،بگذاریدیک بار هم آنها به ما «بیست» بدهند
نویسندگان
نظر سنجی
دانش آموز دیپلمه هستم چگونه عشقم را مدیریت کنم تا به اهدافم برسم؟






یادگیری بسته به عامل های بسیاری است

مهم ترین آن ها

                سنجش

هدف سنجش:

                بهبود یاد گیری

       سنجش واقعی :

                           مرتبط با زندگی ،

                   تکالیف واقعی می طلبد

و اگر از این همه مدرسه .....  برنامه های درسی ..... کتاب ..... معلم ..... و...

نتیجه و محصولی شایسته و مفید حاصل نشود ........ چه سود ؟!

      سه چه ...... یک چرا

              دانش آموز حق دارد بداند

               چه یاد می گیرد ،

                      چه گونه ،

      و با چه معیاری سنجیده می شود .

                و چرا ؟

 دانش آموز حق دارد بپرسد

و ما باید به تقویت روحیه ی پرسشگری او بپردازیم

                      و پاسخ گو باشیم

زیرا ،

فرایند یادگیری و پرسش های دانش آموزان به اندازه پاسخ ها اهمیت دارد.

نتایج سنجش :

استفاده از نتایج سنجش در طراحی نظارت بر فرایند یادگیری

از بس که امتحان دادیم و امتحان دادیم و امتحان دادیم
همه فکر و ذکرمون همینه
آن قدر هر هفته امتحان دادیم
که اصلا وقت نمی کنیم چیزی یاد بگیریم
.

اندازه گیری و امتحان

اندازه گیری و بررسی گیاه یا موجودات دیگر سهمی در رشد آنها ندارد

اما جمع آوری اطلاعات به هدف باغبانی و ... به رشد گیاه و ... می انجامد.

 

ارزش یابی مستمر ؟

         سنجش سازنده ، پویا ، رشد دهنده

                یاتکرار امتحان

در سنجش :

         نمره نیست

              و هیچ چیز هم به جای نمره نیست .

         نه عالی جای 20 و نه 20 جای عالی است .

  حتی ننویسیم : خیلی خوب ...... خوب..... و... .

بنویسیم کجا هست ..... چه کند تا به آنجا که باید برسد .

سنجش در مسیر پیشرفت قرار دادن است .

از واژگان رفتاری استفاده کنیم و نه علامت زدن .

این گونه بسنجیم

       از دانش آموزان بپرسیم :

بچه ها !

  چه چیزی راجع به این موضوع بلد نیستید ؟

خود سنجی :

             آنان را در کشف نقاط قوت خود یاری دهیم

          آنان را در پذیرش نقاط ضعف خود یاری دهیم

زمینه فراهم کنیم تا دانش آموز

گوش کند ...... ببیند ...... فکرکند ........ بخواند...... بنویسد ...... بررسی کند ...... و بسنجد .

تا مهارت مشاهده ..... گوش کردن ....... فکر کردن.......

                          خواندن ..... نوشتن ........ بررسی کردن...... و سنجیدن پیدا نماید .

محیط کلاس را

             با دانش آموز      با کار گروهی

        گرم       شاداب       با روح       و با نشاط کنیم

                                کلاس ، محیط زندگی است.

                کلاس امروز

            باید برانگیزاننده ی استعداد ها

      نیاز ها  و علایق دانش آموزان باشد .

در فرایند سنجش نقش ها تغییر می پذیرد

آموزش   تبدیل به        یادگیری

دانش آموز تبدیل به     یادگیرنده ، مُراجع ، پرسشگر

معلم    تیدیل به         یار و یاور ،  مرشد و راهبر ،  همراه و مشاور ِ یادگیرنده   و پاسخگو

 

تا ببیند او چه چیزی نیاز دارد

                وباچه روشی

اما اگر آموزش دهد  ، بخشی را دانش آموز بلد است و میداند و بخشی دیگر در زندگی او فایده ای ندارد .

چرا یادگیری ؟

زیرا آموزش تهدید است و نمره

و نمره تفسیر ندارد .

دانش آموز، اولیا و معلم  با این نمره چه کنند ؟

 فشار بیشتر برای نمره ی بیشتر = اضطراب

و معلم آموزش دهنده نیست

چالش بر انگیز و تحریک کننده ی کنجکاوی دانش آموزان است وباز خورد دهنده

راهبر آنان از حوزه ی شناخته شده ها به حوزه ی ناشناخته ها

چالش برانگیز است

  یعنی: دانش آموزان را در مساله زندگی خودشان درگیر می کند .

باز خورد موثر:

با راهبری و راهنمایی لازم وبجا ،

 آنان را در مسیر پیشرفت قرار میدهد .

تا دانش آموز به خود- راهبری برسد و مسوول یادگیری خود شود .

البته گرفتن و دریافت بازخورد از دانش آموزان نیز لازم است .

وبا ارزش یابی مستمر ، پربار سازی با روش های نوین مانند :

                          روش یادگیری  مشارکتی وگروهی

خود-راهبری

آمادگی کسب توانایی لازم به منظور برنامه ریزی

برای کلیه مسائل زندگی

و توانایی مبارزه

و حل مشکلات خود و جامعه

توانایی خود- راهبری بدون تقویت روح تعقل ، تفکر،شناخت و قدرت تجزیه و تحلیل ممکن نیست

 

 ادامه درجلسه بعد....               نوشته مجید رحمانی

منبع:وبلاگmajid-1350.mihanblog.com

 




طبقه بندی: روش تدریس،
[ جمعه 30 بهمن 1388 ] [ 02:44 ب.ظ ] [ مجید رحمانی ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ توسط مجید رحمانی،مشاور واستاد دانشگاه دررشته فلسفه تربیت تهیه گردیده است
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
} } document.onmousedown=noRightClick داغ کن - کلوب دات کام -download2">@moshavereschool