تبلیغات
روش های نوین تربیت وتدریس

روش های نوین تربیت وتدریس
همیشه نباید ما بزرگترها به کودکان نمره«بیست»بدهیم،بگذاریدیک بار هم آنها به ما «بیست» بدهند
نویسندگان
نظر سنجی
دانش آموز دیپلمه هستم چگونه عشقم را مدیریت کنم تا به اهدافم برسم؟






باز ی با کارت های حافظه3

موضوع: همه ی درسها(مثال: علوم اول راهنمایی- چرخه آب)

چکیده:استفاده از کلنات کوتاه وکلیدی درس همراه با یک بازی جدید.

وسائل لازم: کارت هایی با کلمات کلیدی و کوتاه درس.

آماده سازی کارت ها:

پیش از آغاز بازی لازم است به تعداد مفاهیم کلیدی درس کارت روی مقوا به ابعاد5در 8 سانتیمتر تهیه کنید.

سپس سوال بصورت شبه جمله( باماژیک قرمز ) وباعلامت سوال دریک سری از کارت ها می نویسیم.ودر کارت های دیگر جواب سوال به صورت کلمات کلیدی آماده ونوشته می شود(باماژیک آبی)

درانتخاب کلمات حتما از کلمات کلیدی استفاده می کنیم واز کلمات(است-با-که -به – می شود و...) استفاده نمی شود.مانند نمونه ی درس علوم اول راهنمایی (چرخه آب)

چرخه آب ؟          گردش آب         دریا               هوا                   خشکی

ابر استراتوس؟      ارتفاع کم        تیره رنگ        بارندگی زیاد        لایه مانند

ابر کومولوس؟        ارتفاع متوسط          سفید رنگ         پنبه ای مانند

ابر سیروس؟             ارتفاع زیاد          از جنس یخ           پر مانند

سه شرط تشکیل ابر به باران؟         بخار اب زیاد         دمای هوا کم       سطح جامد

....................................

شرح تدریس و بازی:

معلم به یک یونیلیت بزرگ نیاز دارد.به طوری که بعد از معرفی درس ،به دانش اموزان می گوید که بعد ازپایان تدریس یک باز یاجرا می شود پس کلماتی را که در تابلو چسبانده می شود ،به خاطر بسپارند .

سپس معلم کارت های قرمز که عناوین وسوالات درس(کارت های قرمز بالا) هستند رابصورت ستون عمودی در راست تابلوی یونیلیتی می چسباند.آنگاه به ترتیب شروع به درس دادن می کند.مثلا:

بچه ها اولین موردی راکه می خواهیم با هم بررسی کنیم.چرخه آب است طبق شکل کتاب (یاتخته سیاه)

چرخه آب یک نوع گردش آب است(دراین جا معلم کارت –گردش آب- راکنار چرخه آب می چسباند.)

خب ،به نظر شما باکمک شکل بگوئید گردش اب بین چه مکان هایی است؟

ومعلم با پرسش وپاسخ ومراجعه دادن به کتاب وتجارب بچه ها کارت ها را روبروی جواب می چسباند.

وسپس به سوال وموضوع بعدی(ابر استراتوس) می رود وهمینطور تا پایان کارت ها...

سپس معلم از دانش اموزان می خواهد چند دقیقه فقط به تابلو نگاه کنند تا بازی گروهی شروع شود.

آنگاه دانش آموزان درگروه قرار می گیرند.وبعد از قرعه کشی،برای اینکه چه گروهی اول بازی شروع کند.اواین گروه کار خود راشروع میکند.

دراین بازی ، دانش آموزان باید رکورد بزنند.یعنی هر گروهی به طور جداگانه به تابلو می آیندواز کارتهای آبی که بصورت درهم روی میز ریخته شده است باید بردارند وباسوزن در جلوی کارت  سوالات بچسبانند(کارت های قرمز روی تابلو می مانند) –(مانند الگوی بالا)

معلم زمان راتا چسباندن همه ی کارت ها می گیرد.وسپس برای هر کارت نادرست 3ثانیه به زمان گروه اضافه می کند.

هر گروهی که زمان کمتری را طی کند برنده می باشد.

 

 نویسنده:مجید رحمانی-استاد دانشگاه  majid-1350.mihanblog.com

 




طبقه بندی: روش تدریس، آموزش راهنمایی، آموزش ابتدایی،
برچسب ها: باز ی آموزشی،
[ دوشنبه 3 اسفند 1388 ] [ 05:00 ب.ظ ] [ مجید رحمانی ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ توسط مجید رحمانی،مشاور واستاد دانشگاه دررشته فلسفه تربیت تهیه گردیده است
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
} } document.onmousedown=noRightClick داغ کن - کلوب دات کام -download2">@moshavereschool