تبلیغات
روش های نوین تربیت وتدریس

روش های نوین تربیت وتدریس
همیشه نباید ما بزرگترها به کودکان نمره«بیست»بدهیم،بگذاریدیک بار هم آنها به ما «بیست» بدهند
نویسندگان
نظر سنجی
دانش آموز دیپلمه هستم چگونه عشقم را مدیریت کنم تا به اهدافم برسم؟






وقتی کودکان احساس کنند کارشان درست است رفتار درست را درپیش می گیرند .

چگونه به آنان کمک کنیم تا احساس کنند کارشان درست است؟  از راه پذیرفتن احساسات آنها!

خنده آور است ما دبیران واولیاء همیشه داد از احترام به عقاید واحساسات فردی داد سخن می رانیم اما عملا هر گاه بچه ها احساسات خود راابراز می کردند،آنها را نادیده می گرفتیم، وهمین باعث بحث ومشاجره درکلاس وخانه می شد.ما همان طور با فرزندان وشاگردانمان حرف می زنیم که پدر ومادر وآموزگارانمان با ماحرف می زدند.از شما می خواهم نمونه زیر را خوانده وبگوئید دربرابراین رفتاربیشتر وقت ها واقعا کدام واکنش را انجام می دهید؟ وای کاش چه واکنشی انجام می دادید؟

«فرض کنید مجید نوجوانی است که وراد تیم مدرسه شده وقرار است با مدارس دیگر مسابقه بدهند.اما در آخرین لحظه مربی ورزش او رابه کناری بکشد وبه او بگوید که از تیم اخراجی.» اکنون مجیدخیلی ناراحت وعصبانی است واین قضیه را برای پدر ومادر و معلمش تعریف می کند پاسخی که پدر مادر همیشه به او می دهند یکی از این ها است؛

1- خودت را برای هیچ وپوچ خسته می کنی.اگر وارد تیم نشوی دنیا که به آخر نمی رسد.(انکار احساسات)

2- زندگی همیشه منصف نیست وتو باید یاد بگیری با سختیها مقابله کنی.(پاسخ فیلسوفانه)

3-این طور چیزها نباید تو رااز پا درآورد.سعی خود را برای تیمی دیگر بکن.(پند واندرز)

4- چرا اخراج شدی؟آیا بقیه از تو بهترند؟ حالا می خواهی چه کار کنی؟سیل پرسشها)

5- سعی کن این ماجرا را ازدید مربی ببینی. او می خواهد یک تیم برنده ارائه بدهد. برای او هم مشکل است تصمیم بگیرد چک کسی بماند وچه کسی از تیم بیرون یرود.(دفاع از دیگری)

6- اوه، طفلکی،برایت متاسفم.توخیلی تلاش کردی که وارد تیم بشی.ولی به اندازه ی کافی خوب نبودی.(دلسوزی)

7-خیال نمی کنی تنها دلیلی که باعث شد از تیم اخراج شوی این بود که از صمیم قلب بازی نمی کردی؟به نظرم در ضمیر نا خود آگاهت دلت نمی خواست درتیم باشی.(تحلیل روانی)

8- به خدا توکل کن وبرای سال بعد آماده شو.(تحلیل دینی)

به نظر شما مجید در برابر هر پاسخ چه می گوید:1-«به من نگو چه احساسی داشته باشم»   2-«به من نگو چه کار کنم»  3-تواصلا نمی فهمی»    4-«می دانی با سوالهایت باید چه کنی؟»  5- «طرف همه رامی گیری بجز من»   6-«من بازنده هستم»  7-  «این آخین باری است که به تو چیزی می گویم»  8- «توهم که همه چیز رابه خدا می چسبانی»

جواب درست

:«مجید،حتما وقتی فهمیدی از تیم اخراج شده ای،برایت هم تکان دهنده بود وهم مایوس کننده.» ومجید گفت:«بله ،تکان دهنده ونومید کننده.بی پرده بگویم،چقدر راحت شدم که بالاخره یک نفر این حقیقت ساده را فهمید.م

چهار راه حل عملی ودرست برای آنکه کودکان بفهمند که احساسات آنها رادرک می کنیم؛

کودک یادانش آموز:«برای چند اشتباه جزئی نمره ام کم شد»

معلم یااولیاء:«مهم نیستدفعه ی دیگر بهتر خواهد شد.»

بجای پاخ فوق :

1-      احساسات کودک راشناسایی کنیم.«خیلی ناامید

به نظر می رسی.چقدر ناراحت کننده است آدم جواب سوالها رابداند،ولی به دلیل بی توجهی نمره اش کم شود.»

2-      با ادای اصوات احساسات کودک راتایید کنیم.«اوه، آهان، اوووم،آه.»

3-      در عالم خیال به کودک چیزی بدهیم که دادن آن درواقعیت ممکن نیست.«چدر خوب بود مدادی جادویی داشتی که اگر می خواستی اشتباه کنی از نوشتن باز می ایستاد.»

4-      احساسات کودک را بپذیرید، درعین حال جلوی رفتار تحمل ناپذیر او بایستیم.«هنوز هم که ازنمره ات دلخوری وبه میزت لگد می زنی.اجازه ی این کار رابه تو نمی دهم.یا درمورد دلیل دلخوریت بیشتر با من حرف بزن یا اصلا ولش کن»

به نمونه های دیگری توجه کنید وپاسخ معلم یااولیاء 1 و2 را باهم مقایسه کنید:

لیلا:«مادر،معلم ورزش مرا مجبور کرد به سرعت دور حیاط بدوم وهمه ی بچه ها هم نلظر بودند.دلیلش این بودکه لباس ورزشم را سریع نپوشیده بودم.»

م-1«انتظارداشتی معلمت چه کار کند؟ توراتحسین کند»یا«مدرسه شما هم عجب معلم هایی دارد.»

م-2«چقدر خجالت آوربوده است.»واوگفت بله ،همین طوربود وبعد موضوع صحبت راعوض کرد.

هلیا:«مادر ،از دست من عصبانی نشو.دستکش تازه ام راگم کرده ام»

م-1«این بار دوم که دستکشت راگم می کنی.خیال کردی سر گنج نشستیم؟ دفعه ی بعد وقتی دستکشت رادر آوردی ان رادر جیبت بگذاروقبل از پیاده شدن از اتوبوس،زیر وروی اصندلی راخوب نگاه کن.»

م-2«چقدر بد است که آدم وسایلش راگم کند...گمان می کنی دستکشهایت را دراتوبوس جا گذاشته ای؟»هلیا باور نداشت که چنین حرفی از من بشنود وگفت فردا از راننده ی سرویس می پرسد که آنها راپیدا کرده یانه؟

«وقتی کسی در حال غرق شدن است موقع شنا یاد دادن به اونیست»

نوشته:آدل فابر-الین مازلیش-ترجمه معتکف-

تایپ واندکی تغییرمجید رحمانی:دبیرراهنمایی ودبیرستان و استاددانشگاه روشهای تدریس

Majid-1350.mihanblog.com                        




طبقه بندی: روانشناسی، راز های تربیتی،
[ چهارشنبه 12 خرداد 1389 ] [ 07:08 ب.ظ ] [ مجید رحمانی ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ توسط مجید رحمانی،مشاور واستاد دانشگاه دررشته فلسفه تربیت تهیه گردیده است
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
} } document.onmousedown=noRightClick داغ کن - کلوب دات کام -download2">@moshavereschool