تبلیغات
روش های نوین تربیت وتدریس

روش های نوین تربیت وتدریس
همیشه نباید ما بزرگترها به کودکان نمره«بیست»بدهیم،بگذاریدیک بار هم آنها به ما «بیست» بدهند
نویسندگان
نظر سنجی
دانش آموز دیپلمه هستم چگونه عشقم را مدیریت کنم تا به اهدافم برسم؟






1-      به احساسات ونیازهای کودک گوش فرا دهید.

بزرگسال: ازاینکه درامتحان زبان انگلیسی کم شده ای غمگین به نظر می رسی.

کودک: بله همین طور است.فقط به 12 سوال از20سوال پاسخ درست دادم.دیشب یک ساعت درس خوانده بودم نمی دانم چرا اینطور شد.نمی دانم چرا لغت های تازه رانمی توانم حفظ کنم

2-      نظریات کودک را خلاصه کنید.

بزرگسال:از حرف هایت می توان این نتیجه راگرفت که خیلی سعی کردی تمام لغت های تازه رابه ذهنت بسپاری، ولی بعضی از آنها درمغزت فرو نرفتند.

3-      احساسات ونیاز های خود رابروز دهید.

بزرگسال: نگرانی من این است که تولغت های مهم راحفظ نمی کنی وهمین طور پسرفت داری.

4-      کودک رابرای یافتن فکری بکر،دعوتبه همکاری کنید.

بزرگسال: می خواهم بدانم اگر فکر هایمان راروی هم بگذاریم میتوانیم روش موثر وتازه برای درس خواندن توپیدا کنیم؟

5-      پیشنهاد ها رابدون ارزیابی کردن ،یادداشت کنید.

کودک: درس زبان را از کلاس اول راهنمایی حذف کنند.

بزرگسال: (درحال یادداشت کردن) خوب، این رانوشتم. دیگر چه نظری داری؟

کودک: شاید بتوانم با درست کردن کارت لغت های جدید راحفظ کنم.

یزرگسال: می توانیم لغت های جدید را روی ضبط یا موبایل من ضبط کنی وآن راگوش کنی وحفظ کنی.

کودک:....

6-      باهم تصمیم بگیرید کدام نظریه رادوست دارید وکدام رادوست ندارید وبرنامه تان برای عملی کردن آن چیست.

بزرگسال: نظرت راجع به  درست کردن کارت وهر شب حفظ کردن 4 لغت تازه از روی کارت ها چیست؟

کودک: خوب است اما بجای کارت دوست دارم لغت ها راروی نوار ضبط کنم وآنقدر حفظ کنم تا همه راحفظ کنم.

نکات مهم در هنگام استفاده از این روش 6 مرحله ای:

1-      هنگامی که عجله دارید یا سراسیمه وپریشان هستید هرگز سعی نکنید مشکلی راحل کنید.برای حل مشکل بطور موفقیت آمیز،به زمان وفکر آزاد وآرامش احتیاج دارید.

2-      مهمترین کار در این روش، شنیدن حرف های کودکان است: دلم می خواست زود تر به این قسمت بپردازم.به قسمت خوبی که آن را«آشفتگی فکری» می نامم وتا آخرین حد ممکن حلال بسیاری از مشکلات است.من یاد گرفته ام که شاگردان مایل نیستند به راه حل هایی دست پیدا کنندف مگر اینکه ابتدا احساسات آنان را شناسایی وتصدیق شود.(به قسمت کودکان احتیاج دارنداحساساتشان تصدیق شود مراجعه شود-همین وبلاگ)

3-      در مرحله سوم احساسات خود رامختصر ومفید ابراز کنید: کودکان از موعظه های طولانی بدشان می آید وخسته می شوند وگوش نمی دهند.

4-      برای ارزیابی کردن پیشنهادها اشتیاق نشان دهید: وقتی بچه ها راه حلی گفتند که به درد خور است وبگوئید:« این چه راه حلی است» دیگر بچه ها راه حلی رانمی گویند .پس راه حل ها رابنویسید ودر آخر ارزیابی کنید

5-      مطمئن شوید نقشه ای که دنبال می کنید درمرله ی نهایی قابل اجرا است: بهترین نیت ها وفکرها ممکن است به جریان آب سپرده شود.مگر اینکه در مورد روش وکارایی راه حل وسپس تصمیم گیری برای اینکه چه کسی چه مسئولیتی به عهده بگیرد، توافق شده باشد.

6-      اگر برنامه راکد ماند خود رانبازید: سرزنش کردن کودکان که چرا نقشه های خود راپیگیری نکردندف جو کلاس راخسته وگاهی خصومت آمیز می کند.با مراجعه ی مجدد به یاداشت های روی تابلو روی دیوار ، بیشتر اوقات می توان به پاسخ هایی دست یافت که مرتبه ی اول به نظر نیامده است.

        نوشته:آدل فابر-الین مازلیش-ترجمه معتکف-

تایپ واندکی تغییرمجید رحمانی:دبیرراهنمایی ودبیرستان و استاددانشگاه روشهای تدریس

7-      Majid-1350.mihanblog.com                        

به نمونه دیگری از روش 6 مرحله ای حل مشکل از زبان معلمی که با دانش آموزانی سروکار دارد که وسط حرف همدیگر می پرند یا برای نظرات دوستانشان می خندندواهمیت نمی دهند

1-      به احساسات ونیازهای کودک گوش فرا دهید.

معلم: متوجه شده ام در طول درس عده ای حرف دیگران راقطع می کنندواز از یکدیگر انتقاد می کنند ویا برای نظرات دیگران می خندند.دوست دارم احساس خود را دراین مورد بیان کنید.

حسن:من گاهی اوقات وسط حرف دیگران می پرم چون می ترسم سوالی که دارم از یادم برود.

علی:اما این منصفانه نیست.چون وقتی تو وسط حرفم می پری من یادم می رودچه گفتم.

اصغر:خیلی بدم می آید وقتی عقیده ای رامی گویم کسی بخنددیا بگوید:«چی میگه!»«احمقانه است»

حسین:درست است آنوقت تو دیگه دلت نمی خواهد حرف بزنی.

تقیکچون می ترسی کسی مسخره ات کند.

2-      نظریات کودک را خلاصه کنید.

معلم:بنابراین می گوئیدوقتی کسی حرفتان راقطع می کندیا مسخره می کند1-فراموش می کنیدچه می خواستید بگوئید.  2-دلسرد می شویدکه حرف بزنید.

3-      احساسات ونیاز های خود رابروز دهید.

معلم: وقتی می شنوم کسی حرفش قطع می شودیا تحقیر می شود.خیلی ناراحت می شوم.من معتقدم مردم باید با احترام به حرفهای همدیگر گوش دهندخواه موافق باشند،خواه مخالف.

4-      کودک رابرای یافتن فکری بکر،دعوتبه همکاری کنید.

معلم:بیائید باکمک هم راه حلی بیابیم تا از تحقیر ودخالت درکار یکدیگر دست بکشیم.

5-      پیشنهاد ها رابدون ارزیابی کردن ،یادداشت کنید.

بچه ها می گویند ومعلم جملات را با اسم بچه ها روی تخته می نویسد.

1-قانون«حرف یکدیگر را به مدت 1دقیقه قطع نکنید»اجرا شود.(حسن)

2-اگر می ترسید حرفتان یادتان برود،آن رایادداشت کنید(علی)

3-هر کسی حرف دیگری را قطع کند نمره ی صفر می گیرد(اصغر)

4-برای صحبت کردن اول اجازه بگیریم(علی)

5-اگر بگوئید«مسخره است یا احمقانه است»تا آخر هفته نمی توانید حرف بزنید(تقی).

.................

6-      باهم تصمیم بگیرید کدام نظریه رادوست دارید وکدام رادوست ندارید وبرنامه تان برای عملی کردن آن چیست.

حسن:به نظرم شماره 3و5 منصفانه نباشد می توانیم جریمه دیگری در نظر بگیریم

علی:شماره 1و2و4را می پسندم .

معلم بیائید از جملات گفته شده 5تا6مورد را انتخاب کنیم وروی مقوا درشت بنویسیم وبه تابلوبچسبانیم درضمن یک جدولی دیگری انتخاب کنیم که چگونه انتقاد مانند جدول زیرسازنده کنیم.

  بجای تحقیر کردن          محتر مانه حرف بزنید

احمقانه است  ..............این طوری متوجه نمی شوم

حقیقت ندارد ...............این اطلاعات را ازکجا بدست آورده ای؟

فراموش کردی بگویی........  دوست دارم اضافه کنم که....

اشتباه می کنی ........... از راه دیگری هم می توان ان رادر نظر گرفت     




طبقه بندی: روانشناسی، راز های تربیتی،
[ جمعه 25 تیر 1389 ] [ 11:21 ق.ظ ] [ مجید رحمانی ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ توسط مجید رحمانی،مشاور واستاد دانشگاه دررشته فلسفه تربیت تهیه گردیده است
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
} } document.onmousedown=noRightClick داغ کن - کلوب دات کام -download2">@moshavereschool