تبلیغات
روش های نوین تربیت وتدریس

روش های نوین تربیت وتدریس
همیشه نباید ما بزرگترها به کودکان نمره«بیست»بدهیم،بگذاریدیک بار هم آنها به ما «بیست» بدهند
نویسندگان
نظر سنجی
دانش آموز دیپلمه هستم چگونه عشقم را مدیریت کنم تا به اهدافم برسم؟






 چگونه بچه ها راتمجید یا تنبیه كنیم؟(1)

چرا نباید به بچه ها بگوئیم « تو بهترین انشاء كلاس را می نویسی» یا«تو همیشه بهترین نمره ریاضی را می آوری» یا«توبااخلاق ترین دانش آموز كلاسی»؟!!!

انگشت گذاشتن برروی اینكه چه كسی «بهترین» یا«سریع ترین» ویا«بااستعدادترین » است همیشه دوجنبه دارد؛ بقیه ی شاگردان به آسانی دلسرد وناامید می شوند وعده ای هم دست از تلاش می كشند وستاره ی كلاس نه تنها باید تمام نیروی خود راصرف اهداف شخصی كند،بلكه برای ستاره ماندن نیز باید بكوشد وموفقیت همیشگی او به ادامه ی قصور وناتوانی همكلاسی های اوبستگی دارد. پس چند نتیجه كلی می گیریم؛

1-      شاگرد ما وابسته به تشویق ما می شود یعنی «توبهترینی»یا...

2-      شاگرد ما مجبور می شود برای حفظ این اتكت یا برچسب سعی زیادی بكند اگر چه گاهی خودش نیز این برچسب راباور نداردوبا این منش درجنگ وكشاكش است ودردرون بااین برچسب دعوا دارد.

3-      شاگردان دیگر دست از تلاش برمی دارند چون «سریع ترین یا بااخلاق ترین» معلوم است كیست.

4-      بین این شخص وشاگردان دیگر نوعی فاصله ایجاد می شود

مثلا دانش آموزی كه از طرف معلم بااخلاق ترین دانش آموز كلاس معرفی شده است رافرض كنیم.این دانش آموزدركلاس بنا به شیطنت كودكی ویا هردلیلی می خواهد با دوستش شوخی كوچكی كند ویا كمی حرف بزنداما چون نمی خواهد این عنوان او لكه دار شود این كار را انجام نمی دهد گرچه دردرون آرزو دارد ای كاش این عنوان رانداشت .ویا درتفكرش این عقیده را داردكه معلم او اشتباه كرده كه این عنوان رابه او داده چون او گاهی از شاگردان دیگرنیز بدتر می شودوشاید معلم برای دلخوشی این برچسب رابه او داده است.

به جای این كلمات می توانیم رفتار شاگردان راتوصیف كنیم واحساس خود رادرمورد آنان شرح دهیم.مثلا «به قدری واقعی مزرعه را به تصویر كشیده ای كه می تو.انم آن رامجسم كنم.رنگ ها راخوب انتخاب كرده ای..»

«پاسخ تمام سوال ها رادرست نوشتی.تو مفهوم ممیز را درك كرده ای .حالا وقتش است كه مفهوم جدیدی رایاد بگیری.»

«علی می داند چه وقت حرف بزند.چه وقت شوخی كند وچه وقت دركلاس حركت كند او قوانین كلاس را خوب اجرا می كند.»

ادامه در پست بعدی

نویسنده: مجید رحمانی :دبیر واستاد دانشگاه majid-1350.mihanblog.com




طبقه بندی: روانشناسی، راز های تربیتی،
[ سه شنبه 5 مرداد 1389 ] [ 04:02 ب.ظ ] [ مجید رحمانی ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ توسط مجید رحمانی،مشاور واستاد دانشگاه دررشته فلسفه تربیت تهیه گردیده است
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
} } document.onmousedown=noRightClick داغ کن - کلوب دات کام -download2">@moshavereschool