تبلیغات
روش های نوین تربیت وتدریس

روش های نوین تربیت وتدریس
همیشه نباید ما بزرگترها به کودکان نمره«بیست»بدهیم،بگذاریدیک بار هم آنها به ما «بیست» بدهند
نویسندگان
نظر سنجی
دانش آموز دیپلمه هستم چگونه عشقم را مدیریت کنم تا به اهدافم برسم؟






چگونه كودكان راتمجید وتنبیه كنیم؟(4)

آبان ماه سال 88 بر آن شدم تا گزارش های دانش آموزان را بجای نمره یا عالی است و... شرح وتوصیف نمایم.

اولین گزارش به گونه ای خوشایندبودكه غافلگیرم شدم وبجای اینكه زیر ورقه بنویسم «خیلی خوب» است نوشتم:«از خواندن آن لذت بردم.مثال ها وموضوع بسیار زنده وجملات آنچنان روان است كه نشان می دهد آزمایش هایی كه انجام داده ای تا چه حد در نتیجه وتفسیر تو اثر مثبت گذاشته است» دومین گزارش علوم را بررسی نمودم وزیر آن نوشتم« موضوع آزمایش خوبی انتخاب كرده ای وتوانسته ای با شرحی خوب همراه شكل هر شاگردی رابه خواندن واجرای آزمایش خود دعوت كنی »

گزارش بعدی را خواندم این گزارش علی لكبر بود كه همیشه از خود كم می گذاشت گزارش او به زور به نصف صفحه می رسید ومشخص بود كه با عجله این كار را انجام داده است با خودكار قرمز زیر آن نوشتم« كم نوشته ای.نشانی ندارد.تاریخ آن چه شد؟ غلط املایی دارد.شكل آزمایش نیست.»

دوباره به نظریه درشت وقرمز رنگ وخشم آلود خود نگاهی انداختم وفكر كردم: «چطور می توانم چنین بلایی سر علی اكبر بیاورم؟ این نوعی انتقاد شبیه همان كاری است كه گاهی مدیر مدرسه یا اداره آموزش وپرورش سر ما می آورد.بنابر این دست نگه داشتم .تعریف كردن از چیزی كه دوست دارید كار دشواری نیست اما چگونه به خود اجازه می دهید از چیزی كه دوست ندارید انتقاد كنید؟ چگونه به كسی خاطر نشان می كنید كارش اشتباه است،بی آنكه باعث تضعیف روحیه ی شخص مورد انتقاد شوید؟

از پنجره به بیرون خیره شدم.شاید مدیران مدرسه یا هر سازمانی قبل از هر چیزی از كارمند خود كمی قدر دانی كنند وسپس كار او رانقد كنند ،مشكل كمتر شود

شاید این كلیدی بود كه به پیشرفت كودكان كمك می كرد.بجای تكیه كردن براشتباه كودك، ببینیم او چه چیزرا به حد كمال رسانده است،آنگاه به آنچه باید انجام شود ،اشاره كنیم.

بسیار خوب می بایست روی برگه ی علی اكبر چه می نشتم؟ او كارش را كامل انجام نداده بود؟ یا انجام داده بود؟! دوباره به برگه نگاهی انداختم.دنبال چیزهایی می گشتم تا اول او راتشویق كنم وسپس به او بگویم كه آنچه باید راانجام دهد.چیست.

با پاك كردن نوشته های قبلی، نوشتم «موضوع آزمایش خوبی راانتخاب كرده ای حتی بهتر از بیشتر دانش آموزان كلاس،فقط گمان می كنم در اجرا وشرح آن زمان كمی راصرف كرده ای به وی‍‍ژه كه اگر شكل آزمایش را بكشی خواننده بیشتر مشتاق می شود تا گزارشت رابخواند .منتظر گزارش بعدی تو در هفته دیگر هستم.»

به نظرم رسید كه به اصل بسیار مهم دست یافته ام .بله همگی مامی توانیم-آموزگاران،شاگردان،پدران ومادران- همه می تونند از این امتیاز بر خوردار شوند كه كسی از راه  برسد وبه ما نشان دهد برای بهتر شدن باید چه كنیم.اما قبل از اینكه در فكر تغییر خود باشیم لازم است باور كنیم كه كارهای صحیح ما بیشتر از اشتباهات ماست. پس این اصل مهم را درخاطر داشته باشید؛

اصل:بجای خاطر نشان كردن اشتباهات دیگران شرح دهید كه چه كاری درست انجام داده است وچه كارهای دیگری باید انجام شود

ادامه درپست بعدی به مثال های بیشتر...

نویسنده:مجید رحمانی-دبیر واستاد دانشگاه majid-1350.mihanblog.com  

 




طبقه بندی: روانشناسی، راز های تربیتی،
[ جمعه 8 مرداد 1389 ] [ 06:56 ب.ظ ] [ مجید رحمانی ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ توسط مجید رحمانی،مشاور واستاد دانشگاه دررشته فلسفه تربیت تهیه گردیده است
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
} } document.onmousedown=noRightClick داغ کن - کلوب دات کام -download2">@moshavereschool