تبلیغات
روش های نوین تربیت وتدریس

روش های نوین تربیت وتدریس
همیشه نباید ما بزرگترها به کودکان نمره«بیست»بدهیم،بگذاریدیک بار هم آنها به ما «بیست» بدهند
نویسندگان
نظر سنجی
دانش آموز دیپلمه هستم چگونه عشقم را مدیریت کنم تا به اهدافم برسم؟






راهكارهای عملی برای یادگیری دروس ریاضی وعلوم

همین حالا بنویس(نقش نوشتن دریادگیری ریاضی وعلوم)

نوشتن »توان بیان«خود» است.خود مجموعه ای است از دانستنیها،آگاهیها، بینشها وطرز تلقی هایی كه دراثر یادگیری انجام شده ،بدست می آید.اگر ما یاددهندگان،بتوانیم به یادگیرندگان خود یاد بدهیمفبه آنچه یاد می گیرندفبیندیشند واندیشه شان رابیان كنند،به سخنی دیگرف«خود» رادریادگیریهایشان دخالت دهند،هیچ وقت آموخته ها رااز یاد نخواهند بردفیاآنچه رایاد می گیرند، سرسری نخواهند انگاشت.

ما معلمان،نمونه های زیادی داریم كه دانش آموزانمان می فهمند ویاد می گیرند؛ولی نمی توانند آنچه راكه یاد گرفته اند، بیان كنند وبموقع سود ببرند. دراین صورت،باید اعتراف كنیم كه آنها نفهمیده اند،ویایادگیریهای موفقیت آمیزی نداشته اند.

یكی از راهكارها ی عملی وقابل اجرا توسط«جینین ریان» استادتعلیم وتربیت دانشگاه اریزونا است. این مقاله باعنوان«همین حالا بنویس» درماهنامه حرفه ای معلمان آمده است؛

ترفند«همین حالا بنویس» برنامه ای است به منظور نوشتن برای یاد گرفتن درسهای ریاضیات وعلوم.برنامه ای كه فقط چند دقیقه وقت كلاس رامی گیرد؛اما به طور معنا داری ،هم به نفع شاگردان وهم به سود معلمان است.این ترفند، نه تنها این فرصت را برای دانش آموزان فراهم می كند تا به مبادله اندیشه ها وباورهای خود بپردازند؛بلكه علاقه آنها را نسبت به موضوعی كه یاد می گیرند،افزایش می دهد.

روش اجرا: معلم وقتی وارد كلاس شد بلافاصله یك سوال را روی تخته سیاه می نویسدواز شاگردان می خواهد به تنهایی براساس درسهای گذشته یا تجربه وذهن خود پاسخ كوتاهی به آن بدهند.پاسخ دادن به این پرسش وقت زیادی نمی گیرد،درست همان زمانی است كه معلم می تواند علاوه بردیده بانی پیشرفت یادگیری دانش آموزانفبه حضور وغیاب آنها یا آماده كردن وسایل درس جدید(اكثر معلمان علوم در شروع كلاس برای آماده كردن وسایل باشلوغی كلاس مواجه هستند) وسایر كارهایی را كه برای درس جدید لازم است،انجام دهید.وقتی بچه ها نوشتن راتمام كردند،معلم از چند نفر می خواهد داوطلبانه پاسخشان را بخوانند.معلم بطور پراكنده نیز از چند نفر می خواهد تا نوشته خود رابخواهند.باید توجه كرد كه هر نوع امتیاز منفی یا مثبت ویانقد پاسخ ها در اجرای این برنامه ممنوع است. درانتها، بچه ها نوشته هایشان را نزد خود نگه می دارند تا سر فرصت خودشان كار خود رابازبینی كنند.

اگر هدف معلم درارائه سوال ،سنجش خود درمورد درس گذشته باشد كه معلم بخوبی متوجه می شود كه آنها درس گذشته را چقدر فهمیده اند (ارزشیابی ورودی) اما اگر هدفش تشخیص سطح كلاس برای موضوع جدید باشد متوجه می شود كه شاگردان نسبت به موضوع جدید تا چه سطحی اطلاع دارند(ارزشیابی تشخیصی)

 

پرسشهای خوب آنهایی هستند كه بتوانند جوی بوجود آورند كه درآن دانش آـموزان قادر باشند موضوع را بازندگی روزموره خود ارتباط دهند واین ارتباط راباتمام وجود حس كنند.پرسشهای معلم باید«نظر مدار » باشد این پرسشها سبب می شوند بچه ها عقیده ونظر های خودشان رامهم بشمارند.به این ترتیب احساس مثبت بیشتری نسبت به ریاضی وعلوم به دست می آورند.( چه برای درس های گذشته وچه درس جدید)

نمونه سوالات: - اگر كشاورز بودید ومی توانستید هر بذری بكارید.كدام یك راانتخاب می كردید؟چرا؟

-اگر درجزیره ای به دام بیفتید وبتوانید هر عنصری از جدول عناصر انتخاب كنید كدام راانتخاب می كردید؟ چرا؟

- صدای مورد علاقه شما كدام است؟ چرااین صدا راانخاب كرده اید؟

-مساحت روی میز ی كه نشته اید را چگونه بر آورد می كنید؟

-یك نمونه واقعی از زندگی خود یگوئید كه ضرب درآن نقش داشته است؟

گرچه می توان این روش را برای دروس دیگر نیز یكار برد

یاد دادن برای یاد گرفتن   نویسنده :دكتر علی رئوف

باكمی تغییر وتلخیص توسط مجید رحمانی: دبیر واستاد دانشگاه majid-1350.mihanblog.com




طبقه بندی: روش تدریس، آموزش ابتدایی،
[ جمعه 12 فروردین 1390 ] [ 10:55 ب.ظ ] [ مجید رحمانی ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ توسط مجید رحمانی،مشاور واستاد دانشگاه دررشته فلسفه تربیت تهیه گردیده است
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
} } document.onmousedown=noRightClick داغ کن - کلوب دات کام -download2">@moshavereschool